
tempsdelamemoria 08/07/2026 - 21:15:03 | ![]() ![]() |
EL GOVERN DE LES ILLES BALEARS PUBLICA, A LA FI, ELS 20 ESTUDIS ENCARREGATS EN EL PLA DE FOSSES I DE MEMÒRIA DEMOCRATICA DE LES ILLES BALEARS DE L'ANTERIOR EXECUTIU.
La publicació dels 20 estudis, 15 dels quals sota l’empar de la Llei 2/2018, de 13 d'abril, de Memòria i Reconeixements Democràtics de les Illes Balears, es produeix un dia després de la noticia del Tribunal Constitucional sobre la suspensió de la seva derogació per part de l’actual executiu.
Per primera vegada s’assoleix una de les reivindicacions històriques de la nostra associació i es publica un cens de víctimes des de la perspectiva del Dret Internacional dels Drets Humans amb l’inclusió de la tipología del delicte comés sota l’empar del dret internacional.
Un dia després de la notícia de la suspensió de la derogació de la Llei de Memòria i Reconeixements Democràtics el Govern de les Illes Balears ha publicat els 20 estudis encarregats per l'anterior executiu i que havien de servir com a base per al desenvolupament de polítiques públiques de la llei que pretenen derogar.
Entre els estudis se troben diverses propostes de l'associació Memòria de Mallorca que es van acceptar al sí de la Comissió de Memòria i Reconeixements Democràtics com ara l'actualització i publicació del Cens de Víctimes des d'una perspectiva del Dret Internacional dels Drets Humans, l'estudi sobre l'evolució del trauma transgeneracional a partir del Cop d’Estat de 1936 a les Illes Balears, l'estudi sobre els Bombardejos, l'estudi informe sobre l'avaluació de polítiques publiques envers les obligacions internacionals dels drets humans, l'estudi sobre les cases del poble i molts altres que es consensuaren al sí per majoria dels components de la Comissió de Memòria i Reconeixements Democràtics.
La pretensió d'aquests estudis havia de ser un fonament per desenvolupar la Llei 2/2018, de 13 d'abril, de Memòria i Reconeixements Democràtics de les Illes Balears. Fer reconeixements, actes, divulgació per garantir els drets a la veritat, justícia i reparació i, en especial, pedagogia per garantir la no repetició dels fets ocorreguts arrel del Cop d'Estat de 1936.
Tot i que moltes de les incorporacions que s'han proposat per part de l'associació com a membre d'ambdues comissions no han estat acceptades i l'actual executiu ha fet cas omís, aquesta és una primera passa.
Així, després de la notícia d'ahir per part del Tribunal Constitucional, i la publicació avui dels 20 estudis encarregats per l'anterior executiu, seguirem vigilants perquè s'apliqui la Llei 2/2018, de 13 d'abril, de Memòria i Reconeixements Democràtics de les Illes Balears.


- Bombers de Mallorca incorpora mochilas satelitales para rescates en zonas sin cobertura
- Precintado restaurante en Cala Millor (Sant Llorenç), se comprobó que de los 15 trabajadores que había en el lugar habían 3 que se encontraban ilegales en España, los otros 12 trabajos de esclavos
- Santanyí celebra el dia de Sant Jaume amb l’ofici, música i tradició
- El PP critica "la hipocresía" de PSOE y Més por salir a manifestarse tras crear 115.000 plazas turísticas durante sus ocho años
- Actuación coordinada contra la explotación laboral en Mallorca
- Hoy sábado 25 de julio es Sant Jaume el patrón de Manacor y desde las 10 de la mañana hay actos previstos. Anoche la Fería Nocturna soportó altas temperaturas y un ambiente húmedo
- Coalició PER MALLORCA proposa eliminar 41.000 places turístiques
- ANPE CONVOCA CONCENTRACIONES PARA RECLAMAR PAGAS EXTRAS ÍNTEGRAS Y UN PLUS DE DIFÍCIL COBERTURA PARA MALLORCA
- Els Catarres fan vibrar Santanyí en una nit multitudinària per les Festes de Sant Jaume
- Informes individuales sobre la ejecución presupuestaria, la deuda pública y la regla de gasto 2026 de las Comunidades Autónomas (CCAA)













































