
gobmallorca.com 18/06/2026 - 11:58:27 | ![]() ![]() |

El GOB atribueix aquesta decisió al recurs que es va presentar al seu dia davant el Tribunal Constitucional.
Els ecologistes demanen als ajuntaments que informin de quants casos s’han donat de silenci positiu per legalitzar obres en rústic.
El Govern de les Illes Balears acaba de retirar el silenci positiu per a les legalitzacions de les constitucions en sòl rústic. El GOB atribueix aquesta decisió al recurs que es va presentar al seu dia davant el Tribunal Constitucional. Ara s’obre una incertesa sobre les obres que s’hagin pogut legalitzar usant aquesta fórmula.
Incertesa jurídica
Com es recordarà, el maig de 2024 el Govern Balear va aprovar una legalització d’obres fetes en sòl rústic, via Decret-Llei. Era un text legal ple de favors cap als infractors i que es traduïa en una gran revalorització immobiliària de les obres alçades de manera il·legal. Una de les coses que cridava més l’atenció d’aquest decret -llei era el silenci positiu davant les peticions de legalització.
Perquè tothom ho entengui. Si es presentava un projecte de legalització d’una obra il·legal en sòl rústic, l’Ajuntament corresponent tenia sis mesos per contestar. Si no havia contestat en aquest termini, la petició quedava acceptada. Però això no passa si es demana qualsevol intervenció en una obra legal. Els ciutadans que ho han fet bé, han d’esperar una resposta -positiva o negativa- municipal. D’aquí el greuge comparatiu, perquè, des del punt de vista del GOB, el Govern tracta millor a qui infringeix la norma que als que ho fan bé.
Amb el suport de nombroses entitats, el GOB va impulsar un estudi de consideracions jurídiques sobre el Decret Llei i es va enviar a diversos grups parlamentaris de Madrid, que van assumir la iniciativa i van presentar recurs davant el Tribunal Constitucional, qui el va admetre a tràmit.
Ara, més de dos anys després i amb una nova Llei òmnibus de mesures urgents per «projectes estratègics» que caldrà estudiar a fons, s’ha canviat l’anterior text legal i el silenci administratiu passa a ser negatiu. Els juristes opinen que la rectificació de l’executiu i el legislatiu balear es fonamenta en la por d’una resolució del Constitucional que anul·li l’anterior silenci positiu i que podria generar incertesa sobre els projectes que se n’hagin beneficiat.
Petició del GOB als grups polítics dels ajuntaments:
Davant això, el GOB convida als grups polítics que es troben presents als ajuntaments a demanar quants casos s’han donat de silenci positiu per legalitzar obres en rústic. Així mateix, es demana que s’identifiquin els casos més escandalosos de legalització de grans xalets en rústic, perquè la ciutadania pugui saber les conseqüències de legislar a favor dels infractors.


- El alcalde de Sant Llorenç des Cardassar Jaume Soler Pont está adquiriendo una gran dimensión de estadista local y en solo 3 años de legislatura ha consolidado su municipio como nunca antes se había visto
- El Servicio de Vigilancia del Litoral del Govern realiza nueve inspecciones y levanta cinco actas en Portocolom (Felanitx), detección de posibles actividades de chárter irregular
- El Consell de Mallorca destina a los ayuntamientos 1,2 millones para actuaciones de administración electrónica, digitalización y ciberseguridad, 46 pueblos de menos de 20.000 habitantes
- El Ayuntamiento Inca ha aprobado el inicio del expediente de hermanamientos con el municipio de Aguilar de la Frontera (Córdoba), durante la sesión plenaria del mes de julio, relación histórica y humana
- Bombers de Mallorca incorpora mochilas satelitales para rescates en zonas sin cobertura
- Precintado restaurante en Cala Millor (Sant Llorenç), se comprobó que de los 15 trabajadores que había en el lugar habían 3 que se encontraban ilegales en España, los otros 12 trabajos de esclavos
- Santanyí celebra el dia de Sant Jaume amb l’ofici, música i tradició
- El PP critica "la hipocresía" de PSOE y Més por salir a manifestarse tras crear 115.000 plazas turísticas durante sus ocho años
- Actuación coordinada contra la explotación laboral en Mallorca
- Hoy sábado 25 de julio es Sant Jaume el patrón de Manacor y desde las 10 de la mañana hay actos previstos. Anoche la Fería Nocturna soportó altas temperaturas y un ambiente húmedo













































