
ajsantanyi.net 04/05/2026 - 13:45:35 | ![]() ![]() |

Es Llombards reivindica l’ofici i la tradició amb una emotiva i participativa Festa d’es Tondre
El nucli des Llombards ha tornat a ser el centre de les tradicions rurals de Mallorca amb la celebració, aquest passat diumenge, de la Festa d’es Tondre. La jornada, que ha tengut com a escenari el camp de futbol de Ca’n Martina, ha aconseguit un any més posar en valor la saviesa i l’habilitat de les feines tradicionals del camp, reafirmant el compromís del poble amb la preservació de les seves arrels. L’acte ha comptat amb la presència institucional del president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, qui ha volgut acompanyar els llombarders en aquesta cita tan assenyalada.
L'acte central de la festa ha estat la tosa amb tisores a l'antiga, on el so característic de les eines i la destresa dels tonedors han captivat els assistents. Aquest homenatge als oficis d'abans s’ha completat amb una mostra de jocs populars i tradicionals, a més d'un aclamat espectacle eqüestre a càrrec dels Amics del Cavall de Santanyí. La música i el dinar de germanor han servit per cloure una jornada marcada pel sentiment de comunitat.
La batlessa de Santanyí, Maria Pons, ha expressat el seu agraïment a la implicació del poble: "Ha estat una jornada magnífica que ens ha permès tornar a gaudir d'una festa tan nostra. Veure Es Llombards bolcat en les feines tradicionals del camp és la millor mostra que la nostra identitat i les nostres arrels continuen més vives que mai".
Per la seva banda, el representant de la batlessa a es Llombards, Miquel Cabrer, ha pronunciat un discurs molt emotiu centrat en la figura dels qui fan feina a la terra: "Hem de donar les gràcies i reconèixer la importància cabdal dels nostres ramaders i agricultors. Sovint veiem com el món de la pagesia s'enfoca cada vegada més cap al turisme, però no hem d'oblidar mai que ells fan feina per a nosaltres, per alimentar-nos i per mantenir el nostre paisatge. La seva tasca és el motor que ens manté connectats a la terra".
L'Ajuntament de Santanyí referma així el seu suport a la conservació del patrimoni immaterial del municipi, garantint que tradicions com la Festa d'es Tondre segueixin formant part del llegat de les futures generacions.


- Club Renshinkan de Judo Manacor y Llevant ha obtenido 18 medallas en el Campeonato de Baleares Escolar Promesas, con 3 de Oro, 6 de Plata, 6 de Bronce, había 150 deportistas
- L’Ajuntament de Manacor, mitjançant la SAM, ha invertit més d’un milió de € en la modernització dels comptadors d’aigua (9.000) que permeten lectures remotes diàries, detectar fuites
- La Comisión Mixta de Insularidad del Congreso y el Senado ordena al Gobierno de España suscribir un convenio de carreteras de 350 millones con el Consell de Mallorca
- Inca dona el sus a l’estiu amb una gran Diada Esportiva i l’obertura de les piscines municipals. La jornada, que inclou exhibicions dels clubs, tallers i jocs, al poliesportiu Mateu Cañellas, de 10 a 14 hores
- El Govern refuerza el transporte público y ofrece servicios especiales para las PAU, están convocados los estudiantes en los centros de Inca (Fábrica Ramis), (IES Manacor) y Sant Llorenç (Espai 36)
- Alrededor de 38.500 mayores de 65 años viven solos en Baleares, según datos del Instituto Nacional de Estadística (INE). Esta tendencia denominada “aging in place” sostenida en el tiempo
- Santanyí: Declarar como Zona de Aparcamiento Restringido (ZAR) - Zona Verde, 43 plazas de estacionamiento del aparcamiento público de la calle Bernat Vidal i Tomàs
- Sagreras destaca que la Ley de Aceleración llega al Pleno “enriquecida desde el diálogo y con importantes medidas fiscales para facilitar el acceso a la vivienda”
- El Ayuntamiento de Sant Llorenç des Cardassar sigue apostando por la mejora de las instalaciones deportivas municipales con la reforma de los vestuarios del campo de fútbol de Cala Millor
- El Fons Mallorquí visita als campaments sahrauís el projecte de salut infantil PISIS











































